Arxiu de l'autor: xavi

Una proposta per ajudar a activar el barri de Roís de Corella

Una proposta verda per a l’antic hospital (Xavi Ródenas. Més Gandia)

Seguim vivint els efectes de la nefasta gestió del govern del PP, que va arribar fa quatre anys sense cap idea de planificació ni cap proposta de ciutat més enllà de projectes especulatius no vinculats a un model de ciutat. L’Hospital Francesc de Borja és un clar exemple. Els del PP de Gandia, van arribar amb temps de negociar un projecte alternatiu per tal de solventar el buit de la marxa de l’hospital a un nou emplaçament. Ho tenien tot per poder fer alguna cosa, tenien 4 anys per davant i un govern a la Generalitat Valenciana favorable. No han fet res. Com en tantes coses, no tenien cap pla, no tenien cap idea, no podien proposar un centre comercial amb boleres, era massa arriscat, massa descarat. Doncs bé, des de Més Gandia, no anem a proposar idees milionàries que difícilment es podran complir a curt termini. Lluitarem i insistirem, i si és el cas aprofitarem el govern favorable de la Generalitat, per seguir donant-li un ‘ús sociosanitari a l’antic hospital de forma imminent i amb caràcter d’urgència. Però a més a més i mentrestant, tenim una proposta per no desactivar econòmicament el barri. Mitjançant la Gandia Verda, una de les nostres propostes és conectar els espais verds (parc i jardins) de la ciutat mitjançant corredors verds. Aquests corredors seran zones peatonals, molt ajardinades que facen ombra els més de 6 mesos de calor que fa a Gandia. Seran espais per viure tranquil·lament, de terra, per criar als nostres fills i filles, amb jocs i també amb zones pels grans i que recolzen i activen la economia, tal com ho han fet les zones peatonals del centre de la vila. Un dels corredors que proposem és la connexió entre el Parc de l’Alqueria Nova (St Pere) i el Parc del País Valencià, utilitzant el carrer Ciutat de Barcelona. Aquest corredor que respectarà les entrades als aparcaments dels edificis, crearà dos noves places, una en el creuament amb el Passeig de les Germanies i un altra en l’actual entrada d’Urgències. Aquest nou espai peatonal crearà una zona de gaudi que servirà al barri de Roís de Corella com a instrument de vertebració del barri, d’activació de la economia i de qualitat de vida i que unirà els dos grans parcs de Gandia. L’encertada creació del passeig en l’espai de davant de l’hospital ja va ser una mesura semblant i en aquesta direcció, presa pels companys/es del Bloc quan governaren. Amb aquesta mesura avancem cap a una ciutat més sostenible, menys sorollosa, més amable. Més Gandia no vol generar ni provocar especulació, tenim un model de ciutat, la Gandia Verda i està plena d’idees com aquesta a la espera de la participació. Això és una proposta, i per tant, s’haurà de consensuar amb els veïns i veïnes i amb la població de Gandia. Els diners per fer-ho haurien d’haver eixit d’una mena de compensació de la Generalitat per a la zona de retirada d’una infraestructura tant gran i tant important econòmicament per a un barri. En qualsevol país amb seny i amb uns gestors preocupats, ho hagueren contemplat. Volem un canvi en la Generalitat d’una per totes, aire nou i esperem poder negociar aquesta millora amb el nou govern. Sinó és així, veiem possible, pel tamany de la inversió, poder assumir-la des del propi Ajuntament, pot ser en diferents fases. Siga com siga, creiem que és una proposta factible, realista, no sobredimensionada i a més a més útil. Recorde anar pel carrer major cap a l’escola i veure aquells cartells penjats a les balconades queixant-se de la peatonalització. Ara qualsevol troba als qui els van penjar, ningú dubta de l’èxit d’aquella peatonalització. Volem escampar aquest model també pels barris i volem fer la ciutat de les ombres, de la criança, dels majors, de la economia tranquill·la i del gaudi dels treballadors i de les treballadores. T’apuntes?

“Ciudad agroalimentaria”…i els burros volen

Des de l’esquerra alternativa i des dels moviments socials ho havíem advertit fins la sacietat, però una part important de la gent de Gandia els va votar. Sempre vam estar convençuts i convençudes que seria així, i vam encertar. Han estat quatre anys de desgovern del PP a Gandia i han sigut quatre anys d’hipocresia màxima insuperable. Cada projecte presentat ha sigut més surrealista que l’anterior, contradient als funcionaris de l’ajuntament, incomplint tot tipus de legislacions, amb mentides, sense informes tècnics professionals, ni estudis econòmics de viabilitat, sense participació…una darrere d’altra. Judicis per tot arreu i sobretot fum, molt fum d’aquell que no és sà, que contamina. Doncs encara en l’últim moment, ens presenten la “Ciudad Agroalimentaria” en castellà igual que parla la gent del camp, clar que sí.  Un “algo” que no és pot dir projecte, perquè no és rés. Un producte de màrqueting però a sobre mal fet. Mireu la web, tota en castellà també que és com els del PP defensen la nostra cultura i la nostra llengua. És increïble com llegint tot el web, no es pot traure la mínima idea del que és el projecte. Són tot paraules de moda mal emprades. I perquè opine sobre això jo? Perquè sóc membre de diversos col·lectius comarcals que fa anys que treballen per un altre model agrícola, per una agricultura de proximitat i respectuosa amb la terra. I ho he fet juntament amb companys i companyes que tenen noms propis i que s’han deixat la pell per aconseguir finançament per a projectes concrets i per executar-los. Blanca, Isabel, Jordi, Àlvar, Cento, Alícia, Dani, Robert, Rebeca, Laura, Susa, Enric, Vicent, Sergi, Francesc, Carme, Miquel, Pep, Pere, Fran, Gabi, Elena, Pau, Empar…són només alguns dels noms de persones que es deixen la pell per conrear dignament igual projectes com verdures o comerços justos. Per a mi, fer el que ha fet l’Ajuntament de Gandia presentant “Ciudad Agroalimentaria” és menysprear-los a tots i a totes, és burlar-se en la seua cara, faltar-los al respecte. I sabeu què? En el nostre dia a dia per tirar endavant programes de formació, bancs de terres, canals de comercialització, marques de qualitat, publicacions, materials, cooperatives de consum responsable…hem trobat molt poqueta col·laboració institucional, la justa i mai del govern del PP de Gandia, ni del govern del PP en la Generalitat Valenciana. Després de tants anys de recercar finançament amb propostes innovadores, clares, concretes i responsables, tinc molt clar que aquesta gent no s’estima la terra on governen o se l’estimen ben poc. No tenen aquest valor al seu ADN, mai han mogut un dit per l’agricultura valenciana. Tota la política agrícola del PP s’ha basat en potenciar una única varietat de taronja, la taronja rajolina i això ha destruït les normes de convivència en el camp i ha enfrontat als valencians i a les valencianes entre si. I ara ens venen amb projectes agrícoles, quan falten 8 setmanes per a les eleccions. Vinga va! Voleu feina feta? L’Ecomuseu Vernissa Viu i el Centre de Desenvolupament Rural de La Safor, a Beniarjó, mitjançant una intensa relació associativa, han fet que aquests cinc últims anys un fum de projectes hagen vist la llum. Un bon grapat de persones han pogut formar-se o millorar el seu coneixement sempre amb tècniques responsables amb la terra, d’agricultura ecològica i de productes de proximitat. I finalment aquesta col·laboració va donar com a fruit fa més d’un any l’Escola de la Terra: un observatori de la ruralitat responsable i sana, una escola de formació per professionals, un espai de debat, un instrument de comunicació i de divulgació del llaurador i de la llauradora. Però el model que nosaltres provoquem, treballem i recolzem, és el dels productes ecològics, els productes locals, els mercats de proximitat, els preus dignes, el consum responsable i ho fem en valencià, i cap d’aquestes paraules apareix al web de “La Ciudad”. Perquè el seu model de taronja rajolina es fonamenta en això, en la rajola i si els apures molt en la exportació, és a dir, un model fonamentat totalment en la dependència. A l’Escola de la Terra diguem “produir i consumir local ens fa forts i independents”. Diu el Sr. Torró que crearà 8.300 llocs de treball, i els burros volen. Sumeu els llocs del Parc Aquàtic i dels camps de golf. Home, no ens insulte que ja fem prou en suportar-los.

El parc de l’Alqueria Nova

Per a mi el parc de l’Alqueria Nova ha estat com un xicotet Central Park, un espai verd molt frondós del meu barri, aquell que em va veure crèixer, allí vaig còrrer, vaig passejar, pensar, somiar i també festejar. Posteriorment com a mestre de la UPG he acompanyat als meus alumnes a visitar-lo per tal d’explicar-los els arbres que allí viuen. En bastantes ocasions li he indicat al responsable de parcs i jardins de Gandia que aquella magnífica idea de fer muntanyetes, multiplica la extensió del parc, el fa més gran, més frondós, aporta paisatge i juntament amb això li he demanat que les empre més. Segurament el parc del País Valencià amb muntanyetes així guanyaria molt.

Continua llegint